Saturday, January 24, 2009

Boikot boikot juga....balun balun juga

Assalamualaikum,

Tajuk saya di atas mungkin menimbulkan persoalan dan makna yang tersirat di dalamnya. Tajuk saya itu merujuk kepada kempen Boikot Barang Amerika dan yahudi atas dasar kekejaman yang dilakukan terhadap penduduk Palestin mutakhir ini.

Memang bagus dan kena pada masanya kita rakyat Malaysia mengambil tindakan memboikot barangan keluaran Amerika dan Yahudi. Tapi persoalannya tahukah kita apa barang-barang yang kita laungkan itu. Yang paling ketara ialah KFC, Mcdonald, Coca Cola, Muncy's, Danone, Nestle, filem keluaran Hollywood dan banyak lagi yang boleh kita ketahuinya melalui internet.

Apa yang nak saya bangkitkan di sini adalah sikap kita rakyat Malaysia amnya dan umat Islam khasnya. Mungkin tidak semua tapi apa yang dapat kita perhatikan ia seolah cakap tak serupa bikin. Dalam sibuk kita berdemonstrasi sana sini, menjerit depan kedutaan Amerika, tapi lepas demo, masuk 7 eleven, dek terlampau haus terbelilah coca cola. Macam mano tu!!

Seorang teman dalam tulisannya di Tranungkite terperanjat melihat iklan Coco Cola dalam TV3 yang saban hari menyiarkan kekejaman Yahudi ini. Persoalan saya adalah apa perasaan orang-orang dalam stesyen TV tu rasa, cakap lain buat lain. Tak terbayangkah di benak kepala otak mereka gambar ngeri pembunuhan di Palestine, kanak-kanak putus kepala, ibu bapa meraung melihat mayat anak-anak mereka, anak-anak menangis di sisi ibu dan bapa mereka. Lu fikirlah sendiri (meminjam kata-kata Nabil Raja Lawak).

Jumaat lepas 23 Jan 2009, saya berada di Sentral KL kerana nak pulang ke Rawang menaiki Komuter. Tahu sajalah cuti Raya Cina ni, jalan di lebuh raya tentu sesak, jadi saya bilang pada suami saya tak payah jemput, saya balik sendiri. Keadaan memang sesak dengan manusia yang nak pulang cuti Raya Cina ni. Yang Melayunya, yang Cinanya dan berbagai lagi. Surau pun jamlah, nak sembahyang kena beratur. Saya pula puasa hari tu, jadi sambil menanti waktu berbuka, saya naiklah ke atas aras 1 dan duduklah atas palang sebab tempat duduk dah penuh. Yang nak saya ceritakan di sini bukan kisah saya yang berada di Sentral tu tapi tabiat rakyat Malaysia yang mengaku dan membenci kekejaman Yahudi.

Dekat tempat saya duduk tu adalah Restoren KFC. Saya ingatkan dalam boikot boikot ini, tempatnya tentulah lengang, tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya. Penuh sesak sampai tak cukup tempat duduk, manusia berduyun-duyun nak makan KFC. Macammana tu, mulut memboikot tapi dek perut teringin sangat, bantai ajelah. Dah sekarang ni macam-macam promosi, burger itulah ayam itulah, dan macam-macam lagi.

Saya memang dulu suka dengan Mcdonald terutama apabila tiba Raya Cina, ada promosi Prosperity Burger. Hati tu memang teringin nak beli sebab burgernya memang sedap. Tapi apabila saya fikir balik, tak sampai hati saya nak menjamah burger tu di saat rakyat Palestin disembelih, dibunuh, dibom. Tak tergamak saya nak membelinya. Orang lain saya tak tahu, tapi bagi saya, akan terus boikot hingga pihak yang berwajib membuat sesuatu bagi menghentikan kekejaman ini. Sekarang ni pun kalau saya membeli barang keperluan, saya akan cuba elak dari membeli MILO, Nescafe, roti Gardenia, air coca cola dan banyak lagi. Anak lelaki saya pun selalu mengingatkan saya agar jangan lagi membeli biskut Danone dan Muncy's. Alhamdulillah, anak saya pun faham akan situasi yang berlaku masakini.

Jadi kesimpulannya ialah janganlah kita hanya pandai bercakap, melaung, bertempik sana sini, pemimpin kerajaan pun mengeluarkan kenyataan itu ini, menentangnya kekejaman yang dilakukan. Tapi mampukah kerajaan yang ada sekarang benar-benar mengotakan kata-kata mereka. Beranikah mereka mengusir Kedutaan Amerika dari bumi Malaysia ni. Mampukah mereka menutup dan mengusir perusahaan gergasi Amerika yang dah bertapak di negara ini sejak begitu lama sekali. Pada hemat saya mereka sememangnya tak mampu melaksanakan boikot ini sejarah total. Kita rakyat disuruh boikot, tapi barang-barang keluaran mereka masih banyak dijual di pasaraya. Kalau kuat iman dan memang anti Amerika Yahudi, insya allah boleh melakukannya, tapi kalau jenis yang saya sebutkan di atas tadi, alamat boikot tu tinggal slogan ajelah.


Wassallam

Layari blog saya di http://hayatireform.blogspot.com

No comments: