Tuesday, February 10, 2009

Najib merancang, Allah menentukan

Assalamualaikum,

Hari ini 10 Feb 2009, tak ada yang lebih penting selain daripada upacara angkat sumpah exco negeri Perak yang minggu lalu telah berjaya merentap kerajaan pilihan rakyat iaitu Kerajaan PR yang telah memerintah hampir 11 bulan. Saya di rumah pun malas nak menonton siaran TV kerana saya lebih maklum isinya tentulah pasal upacara tersebut. Jadi untuk mengisi kekosongan, saya layari internet untuk mendapat maklumat yang lebih tepat dan terkini.

Semalam kita dikejutan dengan kekosongan dua kawasan iaitu Parlimen Bt Gantang, Perak dan DUN Bt Selambau di Kedah. Al fatihah kepada keluarga Ahli Parlimen Bt Gantang, Almarhum Roslan Shahrum yang telah pergi meninggalkan kita semalam. Jasa-jasa beliau akan tetap kita kenang walaupun hanya 11 bulan beliau menaburkan bakti. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atasnya. Amin.

Bagi DUN Bt Selambau pula, kekosongan adalah disebabkan ADUNnya meletakkan jawatan sebagai Exco Negeri Perak sekaligus jawatan ADUN yang disandangkan bagi membolehkan PRK diadakan. Alasan yang beliau berikan adalah mendapat tekanan dari pihak tertentu yang cuba mengalih pegangan beliau untuk menyertai BN (skrip sama aje di Negeri Perak).

Setelah meneliti kedua-dua peristiwa di atas membuat saya berfikir sejenak. Minggu lepas kita diterkejutkan dengan kejahatan dan kebrobokan DS Najis merentap kerajaan PR Negeri Perak dengan begitu rakus dan tamaknya. Beliau mendabik dada dan dengan bangga menyatakan BN telah mendapat mandat dari rakyat Negeri Perak. Setelah memulas tangan orang Istana untuk bersekongkol dengan konspirasi jahat beliau, akhirnya beliau berjaya memiliki apa yang beliau hajati selama ini dan menganggap ini sebagai hadiah untuk beliau sebelum menjejak kaki ke pintu pejabat PM.

Walaupun telah mendapat tentangan hebat dari rakyat negeri Perak serta komen-komen pedas dari kalangan orang kuat UMNO sendiri, DS Najis bagaikan tidak peduli lagi dengan tohmahan tersebut malah tersenyum lebar kerana usaha beliau selama ini telah berjaya membuahkan hasil dan tak ada siapa yang boleh menghalangnya. Lantaklah rakyat Perak nak berdemonstrasi jalanan memohon perkenan DYM Paduka Sultan membubarkan DUN, pilihanraya yang diimpikan oleh rakyat Perak tak akan menjadi kenyataan. Itulah tanggapan DS Najis.

Tapi dengan kuasa Allah S.W.T yang tidak boleh kita nak menghalangnya, berlakulah kekosongan kerusi di Parlimen Bt Gantang dan DUN Bt Selambau. Yang paling heran, dua-dua tempat ini berada di kawasan bukit sebagaimana tingginya bukit harapan DS Najis untuk melakar episode seterusnya menawan negeri-negeri Pakatan Rakyat.

Manusia merancang, Tuhan yang menentukan. Senyum DS Najis yang sebelum ini sampai ke telinga, dan mula kendur kerana memikirkan stragegi apa yang akan beliau laksanakan pada PRK kedua-dua tempat ini. Berapa banyak ongkos yang perlu digunakan untuk menawan pengundi-pengundi. Semua ini bermain dalam kepala DS Najis yang mungkin tak lama lagi akan menyebabkan rambut beliau gugur satu persatu. Mungkin juga DS Najis menyumpah saranah, macamana pula boleh kosong dua-dua kawasan tu. Cukup elok aku rancang supaya Sultan tak bubarkan DUN, alih-alih ada juga pilihanraya. Matilah aku kali ini, begitulah agaknya yang diucapkan oleh DS Najis dalam hatinya.

Apa yang DS Najis mungkin tak tahu ataupun buat tak tahu, ini adalah berkat doa dan solat hajat yang dilaksanakan oleh semua rakyat Perak dan mungkin juga seluruh rakyat Malaysia (tak mustahil). Berkat doa orang yang dizalimi, Allah memakbulkan permintaan umatnya walaupun tidak keseluruhan negeri Perak, 2 kawasan ini saja sudah cukup menakut dan mengerikan DS Najis untuk berhadapan dengan rakyat. Ada ura-ura rakyat sudah menyediakan kasut, selipar dan barangkali terompah untuk disinggahkan ke muka DS Najis apabila beliau hadir pada PRK nanti. Apalah malang sekali kalau kita dilemparkan dengan kasut, cukuplah Bush saja yang menerimanya, tak sangka pula di Malaysia ni ada juga calon yang layak untuk dilemparkan dengan kasut. Nampaknya DS Najis dan Bush sehaluan dan sehati dalam bab-bab merampas kuasa dan memperakperandakan negeri orang.

Barangkali ini juga ketentuan yang Allah telah tetapkan untuk DS Nizar. Kita tidak boleh begitu mengharapkan situasi negeri Perak yang buat masa ini mempunyai dua kerajaan dan dua MB boleh memihak kepada Pakatan Rakyat. Walaupun Mursidul Am Pas, Tuan Guru Nik Abdul Aziz menyatakan kerajaan Perak baru ditubuhkan adalah kerajaan haram dan DS Nizar masih MB yang sah, segala kongkalikong BN akan memudahkan mereka untuk memulas Mahkamah pula bagi mengistiharkan kerajaan BN adalah kerajaan yang mendapat perkenan Sultan (saja dan bukan rakyat). Silap-silap haribulan DS Nizar kena juga meletakkan jawatan sebagai MB dan mungkin setakat itu sajalah khidmat yang dapat beliau sumbangkan.

Cadangan dari beberapa pihak iaitu Pemuda PAS Kelantan, DAP dan banyak lagi yang mahukan DS Nizar bertanding di Parlimen Bt Gantang haruslah diambil perhatian oleh pihak atasan Pakatan Rakyat. Mungkin apa yang saya sebutkan ketentuan Allah itu ada kebenarannya. Jawatan MB Allah tarikkan dan insya allah jawatan Ahli Parlimen Allah berikan kepada NS Nizar. Kalau benarlah ini berlaku, kita akan lihat nanti betapa kecutnya kemaluan DS Najis apabila berdepan dengan insan yang bernama DS Nizar ini. Insya Allah, semua ini adalah kuasa Allah, kita merancang, Allah yang menentukan.

Petikan ayat Al Quran berbunyi, Sesuatu yang engkau lihat baik itu, mungkin tidak baik untuk engkau, dan sesuatu yang engkau lihat tidak baik itu, mungkin itulah yang terbaik untuk engkau. Jadi janganlah kita mengeluh atau kesal dengan apa jua takdir buruk yang Allah berikan pada kita kerana janji-janji Allah itu amat benar sekali.

Wassallam.

No comments: